accordionRenderingID
Brancherapport over ketenvorming vakantieparken geeft inzicht in branchevervaging
Tijdens Praktijkdag Vakantieparken is het brancherapport ‘Vakantieparken – opmars van de keten’ gepresenteerd. Het rapport beschrijft 120 ketens in Europa. Opvallend is de opkomende branchevervaging.

Het brancherapport bevat een overzicht van trends, ontwikkelingen en nieuwe definities in Nederland en Europa. Daarna volgt een overzicht van specificaties van de diverse ketens die in deze markt actief zijn. Er worden kerngegevens van 120 ketens in perspectief gezet. Omdat de eigendomssituatie in kaart wordt gebracht, worden de werkelijke marktverhoudingen zichtbaar. De diverse cases, interviews en bijlagen in het rapport zorgen voor de duiding van de trends en ontwikkelingen op diverse individuele bedrijven.

Marketing en touroperating
Veel ketens blijken niet de eigenaar of exploitant van het vakantiepark, maar richten zich vooral op marketing en touroperating. Concepten als glamping en bizcations vallen buiten de traditionele definities. Hotelwereld, dagrecreatie en horeca ontwikkelen initiatieven die ingrijpen in het karakter, concept en verdienmodel van traditionele campings en bungalowparken.

In Nederland worden campings al jaren omgevormd naar vakantieparken. Gevolg: het aantal vakantieparken groeit relatief snel, evenals het aantal hybride parken (mix tussen camping en bungalowpark). Onduidelijk is nog of dit een tijdelijk effect is; vaak heeft men niet voor het hele terrein toestemming of financiering om de transformatie volledig door te voeren.

Ook de opkomst van de vakantiewoning als tweede huis heeft invloed op de markt. Parken die zich richten op deze doelgroep hebben vaak volwaardige grote huizen met een bovengemiddelde prijs. Dit soort parken kunnen de vergelijking met een luxe woonwijk glansrijk doorstaan.

Beleving
Door de trend naar meer beleving en comfort worden meer eigenschappen uit andere branches geadopteerd door de campings en vakantieparken. Uit de hotelsector worden concepten overgenomen als o.a. opgemaakte bedden bij aankomst en het aanbieden van een ontbijt bij de overnachting. Hiermee weet de markt een nieuwe groep aan zich te binden die voorheen voor een hotelaccommodatie koos.

Bron: Pretwerk