accordionRenderingID
De comeback van vakanties in eigen land
Kees van der Most, specialist op het gebied van trends en onderzoek binnen toerisme/recreatie, ziet voor dit decennium een revival van de vakantie in eigen land. Dat heeft niet alleen met de coronacrisis te maken, maar ook met diverse andere maatschappelijke trends en ontwikkelingen, zo stelde hij onlangs tijdens het online-congres ‘Vakantiepark van de toekomst’ over ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.

Van der Most: “De afgelopen decennia is het aandeel binnenlandse vakanties op de Nederlandse vakantiemarkt alleen maar gedaald. Werden in 1980 nog 60% van alle vakanties in eigen land doorgebracht; in 2019 was dat teruggelopen naar 44%. Vooral de gestegen welvaart en het goedkoper worden van vliegvakanties gaven buitenlandse vakanties een boost. Er lijkt echter een omslag te komen; volgens de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030 van Trends & Tourism zullen binnenlandse vakanties het komende decennium een revival laten zien. Die trend was al vóór de coronacrisis aan het opkomen. De coronacrisis versterkt de ontwikkeling eigenlijk alleen maar.”

Van der Most gaf zeven redenen voor een revival van binnenlandse vakanties: de groei van korte vakanties, een groeiend aantal 65+-ers, de grotere kans op mooi zomerweer, het stijgend belang van duurzaamheid, de opkomst van de elektrische auto, nieuwe verblijfsconcepten en een beter imago van de vakantie in eigen land.

Die punten bieden een mooi perspectief voor ondernemers en regio’s die zich richten op binnenlandse vakanties. Veranderingen zullen echter geleidelijk gaan. De aantrekkingskracht van het buitenland blijft – zeker voor lange zomervakanties - groot, zo blijkt uit grootschalig onderzoek naar vakantieplannen/intenties voor de zomer van 2021. De overgrote meerderheid van de Nederlanders gaf in dat onderzoek aan de komende zomer - als het even kan - weer gewoon naar het buitenland te willen gaan.

1. Groei korte vakanties
De Nederlandse vakantiemarkt zal de komende jaren – na herstel van de coronacrisis - beperkt kunnen groeien. De groei zit vooral in korte vakanties dichtbij huis worden doorgebracht.

2. Groeiend aantal 65+-ers
Het aantal senioren en 65+-ers neemt toe. Uit onderzoek blijkt dat deze groep relatief veel voor eigen land kiest.

3. Grotere kans op mooi zomerweer

De grotere kans op mooi zomerweer in Nederland (als gevolg van klimaatverandering) werkt in het voordeel van eigen land.

4. Duurzaamheid wint aan belang
Klimaatverandering krijgt een steeds grotere impact op het vakantiegedrag. Vliegen wordt duurder door o.a.belastingen/heffingen Dichtbijvakanties hebben een lagere CO2 footprint, wat binnenlandse vakanties aantrekkelijk maakt.

5. Opkomst elektrische auto’s
In 2030 is ca. 25 à 30% van de auto’s elektrisch. De beperktere actieradius vormt een stimulans om dichterbij huis op vakantie te gaan.

6. Nieuwe verblijfsconcepten
Tal van innovaties in de verblijfsrecreatieve sector maken het binnenlandproduct hipper en trekken nieuwe doelgroepen. Voorbeelden: strandhuisjes, tiny houses, pop-up campings.

7. Beter imago van vakantie in eigen land
Nederlanders worden zich meer bewust van de aantrekkelijkheid van eigen land.